Tuesday, May 12, 2009

پوششهای گیاهی

کنار

از درختان خاص منطقه و از تیره عناب هاست . شاخه های آن پوشیده از خار، برگ های آن ریز و انبوه و میوه سرخ آن شیرین و خوشمزه است . در طب قدیم ایران برای میوه کنار خاصیت های درمانی زیادی را بر شمرده اند . علاوه براین درخت کنار را سدر نیز نامیده و از برگ خشک شده و ساییده آن برای شستشوی موی سر استفاده می کنند و معتقدند برای ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن موثر است . در باور ایرانیان ، کنار از درختان بهشتی به حساب می آید .

لور

لور ، انجیر بنگال ، انجیر معابد و یا مکرزن ( نام آن در بلوچستان ) ، درخت بزرگی است که در جزایر و بنادر خلیج فارس و دریای عمان می روید . تاج بزرگ ، ریشه های آویزان و برگ های درشت و بیضی شکل ، این درخت را از سایر گونه های گیاهی متمایز کرده است . همچنین ریشه های درخت که همچون ساقه های افشان و با پیچ و تاب در پیرامون تنه اصلی به سمت پایین کشیده شده اند ظاهری پیچیده و مرموز به درخت می دهند . درخت لور دارای میوه های نارنجی رنگ به شکل انجیر و به اندازه فندق است که بعضی از اهالی آن را می خورند این درخت که از تیره کائوچوئی به شمار می رود در چندین نقطه از چابهار روییده و با انبوه ریشه های افشان در هوا و پیچ و تاب هزار توی ساقه هایشان ، جنگلی کوچک اما افسانه ای را در برابر دیدگان گردشگران به تماشا می گذارد . به این درخت انجیر هندی و بائوباب هم می گویند .

کهور

از درختان منطقه گرمسیری و شبیه آبنوس می باشد . ارتفاع این درخت باتاج بزرگ ، برگهای ریز ، خارهای تیز و تنه ای کج و معوج به 15 متر هم می رسد . از چوب کهور در صنعت کشتی سازی و ساخت انواع صنایع دستی استفاده می شود .

کرت

چشن یا بابول ( اسم هندی ) که در چابهار به صورت وحشی روییده و ارتفاع آن تا 15 متر می رسد . از پوست تنه این درخت صمغ عربی گرفته می شود . در گذشته کسانی که برای صید مروارید به زیر آب می رفتند میوه خشک شده این درخت رابه تن خود می مالیدند تا آب شور پوست آنها را زخم نکند . میوه های آن کشیده ، بند بند و مسطح است و پوست تنه آن دارای تاتن می باشد که برای دباغی به کار می رود .

کلیر

درختی زیبا ، بدون برگ و کوچک که دارای تاجی گرد و انشعاباتی باریک و سبز می باشد . کلیر از درختان گرمسیری محسوب می شود و در بلوچستان در حوالی چابهار می روید . چوب تنه آن لیمویی رنگ است . مهمترین محل رویش این گیاه سواحل و تا ارتفاع 1000 متر می باشد .

انبه

یکی از پرطرفدارترین میوه هایی است که در نواحی خاصی از جمله شبه قاره هند می روید . منشا این میوه هند و مالزی بوده و در دیگر نقاط جهان از جمله در ایران و منطقه چابهار کشت می شود . در میان کشورها انبه پاکستانی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار و مقدار زیادی از آن به اروپا صادر می شود موانبه ، نفزک و منجو از دیگر اسامی انبه است . مصرف میوه انبه پوست را لطیف ، مصرف دانه اش اثر ضد استفراغ و مصرف روغن دانه اش رافع درد معده است .

پاپایا

دارتیجک ، خربزه درختی و یا خیار چنبر درختی است بی شاخه به ارتفاع 6 متر با چوبی پوک و برگهای دم دراز پنجه ای ، شکوفه های زرد رنگ و میوه های دراز شبیه خربزه یا خیار بزرگ داشته که غالباً حدود7 کیلوگرم وزن دارد عمر این درخت که منشا آن آمریکاست به 6 سال می رسد دارای میوه ای شیرین و پر آب که با غذا و یا بدون آن سرو می شود . از تنه پایایا شیره زرد تلخی استخراج و در دفع حشرات بکار می برند . کاشت این درخت در چابهار از جمله در باغ معروف تیس رواج دارد .

استبرق

استبرق ، درخت یا درختچه زیبایی است که در بلوچستان و مناطق گرمسیر ایران از جمله چابهار می روید و تا ارتفاع هزار متر از سطح دریا نیز دیده می شود . نام آن در بلوچستان و کرمان کرک ( kARK ) در فارس استبرق و خرک و در خوزستان غلبلب و عشر و غرق می باشد . در گذشته ، از الیافی که از قوزه آن به دست می آمده است ، پارچه می بافتند ، ولی امروزه به جای پر در متکا به کار می رود .

تمبر هندی

در چابهار ، درخت تمبر هندی که به تمبر گجراتی نیز معروف است ، می روید . درختی است بزرگ و پر شاخ و برگ بلوچ ها میوه نارس یا چغاله آن را که طعم ترشی دارد ، در بازار می فروشند .

No comments: